Wednesday, July 8, 2009

KERAJAAN PERPADUAN. 14

KERAJAAN PERPADUAN.14

Apa guna berjanji
Kalau tak ditepati
Kelak meracun hati
Tuan sendiri
Mengigit jari...


( Senikata lagu : Apa Guna Berjanji/Allyarhamah Saloma...Al.Fatihah )

Biduanita,Primadona Negara telah mendendangkan lagu penuh makna untuk halwa telinga dan mencairkan pemikiran serta memutihkan hati.Pengajaran yang ditonjolkan dalam bait-bait lagunya penuh mantik,mendidik pendengar bertauladan serta berfikir sebelum bercakap jua bertindak.

40 tahun lampau ,kita khasnya Umat Melayu/Islam telah cuba dididik melalui lagu,apalagi oleh orang tua, jua masyarakat persekitaran yang majmuk, bersama mendukung tanggungjawab sosial tampa mengira agama,etnik,ras ataupun kasta.Seniman-Seniwati di era itu menghibur berdasarkan matlamat membantu masyarakat,mengerak menteliti kearah kebaikan,bukanya berhibur SEMBERONO yang bertunjangkan emosional semata.

Makhluk yang suka BERJANJI TETAPI TIDAK DITEPATI ini terdiri daripada spesis IBLIS/SYAITAN kalau katogeri insanya pula,PLAY BOY/DON JUAN/BUAYA DARAT dan lain-lain yang sama waktu denganya,bak kata pepatah MENANAM TEBU DI BIBIR SAHAJA/LEMBUT GIGI DARI LIDAH,semuanya jenis yang maha merbahaya.

Spesis terkutuk ini ,kini pandai BEROGINISASI dan BERNIAT UNTUK MEMERENTAH,mereka tubuhkan dan gunakan PARTI POLITIK,... Ayahnya PAS,Gundiknya DAP dan Anak Tabung Ujinyanya PKR.

Orginisasi ini tiada dan tak pernah ada ikatan sah/mutlak,cuma berlaku bila berkehendak ( Toch n Go )sahaja, khasnya bila Piliharaya Umum/Pilihanraya Negeri/Pilihanraya Kecil sampailah ke Pemilihan Ketua Kampong/Pemilihan Imam/Pemilihan AJK Masjid/Surau/Pemilihan Ahli Majlis dan bla..bla..bla.Semuanya menabur janji,menabur syarat,menabur fitnah jua menabur duit,tapi kesudahanya tidak pernah ditepati,HABIS MADU,SEPAH DIBUANG,selepas pilihanraya mangsa-mangsa ini semua ditinggalkan selamanya,tidak pernah dan tidak akan diambil peduli...........( padan muka gua...! )
DENGAR CAKAP ENGGANG,MAKAN BUAH BELOLOK...DENGAR CAKAP ORANG,TERJUN MASUK LUBUK... habis MAU DENGAR CAKAP SAPA?,SESEKALI JANGAN DENGAR CAKAP BERUK ( sebab beruk tak boleh cakap..yang boleh cakap,... tuan beruk ) sapa pulak TUAN BERUK. ?... kawan pun tak tau..! ....... LU FIKIRLAH SENDIRI ...........................

No comments:

Post a Comment